Wednesday 21 May 2014

Tosai vs Roti Canai

Menu roti canai, tosai, capati adalah menu common harian. Bagi saya, lebih memilih tosai atau capati sebab roti canai mengandungi kandungan kalestrol yang amat tinggi. Saya pernah melihat kertas menu pilihan makanan diletakkan di kantin hospital, menu roti canai adalah hirarki pemakanan paling bawah. Saya teringat semasa ulangan checkup kesihatan prenancy, doktor selalu ingat kan saya, 'apa yang dimakan hari ini beri impak kepada kesihatan untuk next 5 to 10 years. Terutama ingatan doktor, jangan minum air manis semasa makan nasi or makanan ruji kerana pemprossesan terlalu banyak gula serentak akan menyebabkan organ kita gagal berfungsi. Bagi pengalaman saya tentang apa kita makan beri impak masa depan, bila rutin mak
anan saya adalah ikan, sayuran, ulaman. Saya jarang ambil daging dalam menu saya.
Makan untuk hidup, bukan sebaliknya, simbolik dari ilmuan untuk pemakan.

No comments: