Monday 2 July 2012

Usaha Pasti Jaya - pelanginurul@blogspot.com

 السلام عليكم As-Salamu_Alaykum dan salam ceria, malam ini, saya titipkan kata-kata perangsang dan nasihat dalam menghasilkan blog saya. Sebenarnya nak reka blog ni dah 2 tahun lepas. Tahun lepas mencuba buat tapi tidak berjaya sebab tiada masa dan juga tidak nekad. Bertanya kawan-kawan yang pandai tidak kesempatan, masing masing sibuk dengan urusan kerja dan famili, kerana blog perlu masa dan perhatian. Bertanya kawan-kawan lain ramai tidak mahir. Jadi pada 26 June tepat 10 malam, setelah semua kerja rumahselesai. Saya pun mula membuat operasi menjelajah alam blog. Hampir 5 jam, tepat pukul 3 pagi,,, akhirnya saya berjaya mencari ilmu baru...terhasil lah basic konsep dan rekabentuk blog di siber. Saya baca 8 langkah mula blog bacalah sekira minat,nekad,pasti jaya! 5 jam saya ambik untuk fikir kata2 mutiara, design rekabentuk dan warna yang ingin dibawa. Sebenarnya kata-kata mutiara yang saya selalu gunakan untuk gambarkan kehidupan anak-anak "Kids...hidup seindah pelangi" di facebook saya. Jadi memudahkan konsep dan rekabentuk blog dan mencari, saya rasa ambik kata-kata mutiara pelangi ini sebagai menadaptasikan ia di laman siber. Template blog setelah seminggu fikir dan mendapatkan informasi, akhirnya saya pilih template yang saya boleh explore sikit basic programming. Ianya taklah sukar mana cuma perlukan masa untuk belajar. 
Tentang tajuk Usaha Pasti Jaya saya sertakan 2 kata-kata mutiara dari Tun Dr Mahathir Mohamad & Tun Blog

"Success doesn't come easily. You've got to batter your head against the wall quite a number of times before the wall breaks . . . or your head. I suppose you've got to do that. I don't believe in giving up" - Tun Dr Mahathir Mohamad
"Sometimes we feel that we are not capable of doing certain jobs. Actually, if we concentrate on doing a job and keep on trying to do it, God-Willing, we will able to acquire skills and efficiency. There is no skill that cannot be acquired" Tun Dr. Mahathir Mohamad, May 26, 1991,The Meaning of Vision 2020


Idea Tun

No comments: